lørdag 19. juli 2014

Londongenser

Beklager, men det går mye i babyklær om dagen. Strikkede sådan. Og etterhvert kanskje også noe sydd. Sånn er det bare, når man er stor og rund og bare orker små prosjekter, sola steiker, og man generelt er ganske opptatt av baby. Denne gangen ble det en liten selvkomponert genser.

DSC_0468

Genseren er strikket i verdens nydeligste (og for meg mest eksklusive) garn, Wensleydale Longwool fra Sheep Shop, 4 ply. Dette er hva jeg finner om garnet på ravelry:

The long, soft, silky curls of the Wensleydale characterise the nature of all of our yarns. The yarn originates from the rare Wensleydale sheep, which derives from one ram, born in 1839, named Blue Cap, because of his very dark blue head.

Our yarn is spun in Yorkshire, England, and has received the British Wool International Quality Award.

I tillegg går det ikke ann å bestille garnet online, med mindre man ringer rett til produsenten og får det tilsendt. Altså, meget lukseriøst i mine øyne.

Jeg kjøpte garnet på kanskje en av verdens mest kjente garnbutikk, Loop i London, da vi var der i fjor. To nøster var alt jeg tok meg råd til. Forøvrig så syns jeg butikken var ganske skuffende i forhold til hva jeg hadde forventet meg, trangt, lite utvalg og enorme priser. Men sånn er det kanskje å handle garn i verdens mest kjente by. Uansett, dette garnet er fantastisk. Siklkemykt og blankt som silke, til tross for at det er 100% ull. Loddent som alpakka, sterkt som bomull. Altså igjen: nydelig!

DSC_0474

 

DSC_0482

Genseren ble til sånn litt etter innfallsmetoden. Vridde rettmasker i vrangborder, pinne 2,5 og 3, og ragland med vrange midtmasker. Halskanten er er også strikket med vridde rettmasker, men den er strikket frem og tilbake. Gir en fin “blondete” effekt syns jeg. Hele genseren veier 64 gram inklusiv knapp, og mer om den kan leses på Ravelrysiden her.

Nu skal sola nytes. Igjen. Smilefjes og solkrem.

1 kommentar:

  1. Nydelig genser i herlig farge! Det ser ut som et deilig garn, det er nytt for meg

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil kommentere!